שרשרת אספקה היא מכלול האנשים, החברות, המשאבים, המידע, הפעולות וכל החוליות המעורבות בתהליך אספקתו של מוצר או שירות כלשהו מרגע הזמנתו ועד לרגע סיום השימוש בו. למעשה מדובר בכל תחנה בה עובר המוצר או השירות במהלך תוחלת חייו. כלומר, מהרגע בו יוצרו חומרי הגלם שאמורים לשמש את המוצר, דרך יצור המוצר (או השירות), אחסונו, שינועו בין תחנות האחסון השונות, בין אם באוויר, בים ו/או ביבשה וכלה באספקתו ללקוח הסופי.
כל חוליה בשרשרת האספקה יכולה להוות חברה בפני עצמה שכל קשר בינה לבין החולייה הבאה הוא קשר של לקוח וספק וכל אחת מהן דואגת למקסם את רווחיה, לבלוט על מתחריה ולצמצם את העלויות הכרוכות בייצור המוצר, אך יחד עם זאת, כל חוליה בשרשרת האספקה עובדת בשיתוף פעולה מלא עם יתר החוליות, לרבות זו שלפניה וזו שאחריה, תוך כדי איזון עלויות הייצור לעלויות האחסון.
המשתנים השונים בהם מתחשבים בעת שרשרת אספקה
כל שרשרת אספקה נשענת על מספר גורמים עיקריים ואילו הם:
- C – עלויות ייצור להזמנה (בין אם למוצר בודד ובין אם למספר מוצרים)
- D – הביקוש הנוצר והמתמשך למוצר או למוצרים בזמן מסוים.
- H – עלויות האחזקה של מוצר או יחידת מוצר במלאי לאורך זמן מסוים.
- K – העלויות הנלוות להזמנה של יחידת מוצר אחת או הזמנה של מספר יחידות מוצר. (עלות UP-SET).
- Q – הכמות הנדרשת לייצור או הכמות המוזמנת עבור הזמנה אחת בודדת.
- T – הזמן הנדרש בכדי לייצר ולצרוך יחידת מוצר אחת, או לחילופין, הזמן שעובר בין הזמנה להזמנה.
מספר הגורמים הללו מחושבים על פי מספר מודלים מתמטיים, אשר מתאימים לסוגים שונים של ארגונים ומושפעים מכמה פרמטרים עיקריים : רמת שירות רצויה, ממוצע וסטיית התקן של הביקוש ושל זמן האספקה.
ניהול נכון של שרשרת אספקה
על מנת לנהל שרשרת אספקה באופן יעיל ונכון יש להתמקד בכמה מישורים:
גישה גמישה – עם כל הכבוד לאפיון ולתכנון מוקדם של התהליכים, תרשימי הזרימה, בניית המערכות השונות ועוד, בעידן שבו הזמני הוא הדבר הכי קבוע, כל תהליך יכול להיות מושפע משינוי ולו הקטן ביותר. כל חוליה בשרשרת האספקה חייבת להיות מותאמת לחוליה הסמוכה לה וללא גמישות יהיה קשה מאוד לסנכרן תהליכים עד כדי בלתי אפשרית.
ניהול מלאי באופן מחושב – מלאי עולה כסף והכוונה לכל העלויות הכרוכות ברכישתו ואחזקתו. מומלץ לחשב את עלויות אחזקת המלאי של מוצר ההזמנה (או מוצרי ההזמנה) וזאת על מנת לשאוף לאחסון נכון והן אספקה סמוכה ככל הניתן למועד השימוש הצפוי במוצר. כל התהליך הלוגיסטיקה צריך להיות סביב שביעות רצון הלקוח, בין אם הוא עוד חוליה בשרשרת ובין ובעיקר אם הוא הלקוח הסופי. מאידך, יש לפקח כי לא נוצר מלאי עודף או חלילה מלאי חסר ועל כן, כדאי להתאים את כמות המלאי הקיים לחיזוי הביקוש על פי מודל המלאי (EOQ) המתאים לארגון.
תהליכי מחשוב – ניהול כל החוליות באופן ממוחשב אשר מקושר באמצעות רשת האינטרנט הפך את שרשרת האספקה ליעילה יותר, חסכונית יותר ומהירה יותר, במיוחד לאור העלייה המטאורית של הרכישות ברשת לדוגמת מוצרי איקומרס. מעורבותן של מערכות מחשוב אלה מצמצמת משמעותית את כמות החוליות בשרשרת האספקה והתקשורת בינן, דבר שתורם לקיצור משמעותי מבלי לפגוע ביעילותה אלא דווקא להיפך.
אפיון ניהול וניתוח הנתונים
אפיון וייעול תהליכים – תכנון נכון ובקרה נכונה על תהלכי רכש, הפצה ומשלוחים, תכנון הביקוש למוצרים השונים. כל תכנון שכזה חייב להיות צמוד לבקרה על התהליכים על מנת לזהות את החוזקות בו ואת החולשות בו על מנת להמשיך בכל העת לשפר ולייעל את כלל התהליכים בכל חוליה בשרשרת האספקה. ככל שמבצעים תכנון וייעול נכון של התהליכים, כך יגדל היתרון על פני המתחרים. ככל שחברה תעמוד בתחזיות הביקוש וההיצע שלה, כך תבלוט על פני מתחריה ולכן, מדידת הביצועים וביצוע בקרה מתמדת הינו חלק בלתי נפרד והכרחי על מנת לבצע את שרשרת האספקה באופן מושלם ולאורך זמן רב, תוך מזעור ההוצאות והעלויות עד כמה שניתן לכל אורך התהליך.
ניתוח נתונים – הפקת דוחות ניתוחיים בכלים ייעודיים לכל אורך הדרך ובמיוחד בעבור ארגונים הנעזרים בשרשרת אספקה שאינה רק מקומית אלא כלל עולמית. ניתוח הנתונים כולל את כל הפרמטרים העיקריים לניהול מלאי ממוחשב וכן יעזור בעת ספירת המלאי, על מנת לשמור על מלאי מעודכן ומדויק עד כמה שניתן.
לסיכום
ניהול יעיל וחכם של שרשרת האספקה חייב להיות פונקציה של התמחות, ניסיון, לימוד מתמיד, הפקת לקחים ויכולות הן אנושיות והן טכנולוגיות להתמודד עם ניהול כל התהליכים בצורה יעילה ונכונה. זכרו כי ניהול יעיל מתחיל באפיון ותכנון נכון, תוך ראיה קדימה לטווח הארוך ככל הניתן, אך יחד עם זאת לתת מקום לשינויים תקופתיים ו/או פתאומיים שעשויים לצוץ תוך כדי תנועה ולתת לכל שינוי כזה ביטוי ומענה מקצועי ללא קטיעה של שרשרת האספקה.