WMS

עובדים של מחסן

ניהול מחסנים מעולם לא היה עניין של מה בכך, עם השנים נושא ניהול המלאי במחסן הלך והפך אף מורכב יותר ומאתגר לא פחות. לפני כמה עשרות שנים עם ההתפתחות הטכנולוגית, מה שניתן היה לנהל בצורה ממוחשבת באופן חלקי, הפך כיום לתחום שכמעט בלתי אפשרי לנהל ללא מערכת ממוחשבת, מבלי לאבד כיוון תוך כדי גם במחסן וגם כאשר אתם נותנים שירותי הפצה ומשלוחים הייעול הוא יהיה אדיר.
לפיכך, לשם ניהול המלאי במחסן באופן איכותי ונכון. חברות ERP רבות פיתחו במהלך השנים מערכות ייעודיות לניהול מלאי ושמם הכולל הוא WAREHOUSE MANAGEMENT SYSTEM בקיצור WMS או בעברית – מערכת לניהול מחסן.

אדם במחסן מתנהל עם טבלט ותוכנת WMS לניהול המחסן

פתרון ניהול מחסנים בתוכנת WMS מתאים לארגונים בכל הגדלים ובכל התחומים

תוכנת ה-WMS עוזרת לארגונים למקסם אסטרטגיות ניהול המלאי , לתעדף משימות קבלת מלאי, ליקוט ולהגדיל את היעילות הלוגיסטית. ברוב המערכות, פתרונות התוכנה כוללים אפליקציה ייעודית המותקנת על גביי מסופון, חומרה, יישום ואינטגרציה המתממשקים ומעבירים מידע בזמן אמת מול מערכת הERP הארגונית והמחלקות השונות.
כך, ניתן לענות על מספר צרכים ארגוניים הכרחיים בזמן מאוד מהיר ובמעט פעולות. חסכון בזמן, ומשאבים חיוני לכל הארגונים המנהלים כמות מק”טים גדולה.

תכונות עיקריות

ניתן לבצע את רוב פעולות המחסן באופן ממוחשב:

  • קליטת מלאי מספקים,
  • פיזור המלאי לאחסנה על פי המלצה
  • ליקוט הזמנות לקוח
  • אריזה והכנת פריטים למשלוח
  • הדפסת מדבקות לפריט
  • ספירת מלאי
  • טיפול בהחזרות מלקוחות
  • ריענון מלאי מאיתורי אחסנה לאיתורי ליקוט
  • מדידה של התהליכים באמצעות מערכת דוחות
עובד עם מלגזה בתוך מחסן עם ציוד של מחסנאי

יתרונות מערכת WMS

יעילות – שימוש במאגר נתונים אחד, התועלת העיקרית של עבודה עם מערכת ERP, היא הקשר ההדדי בין המחלקות בארגון (רכש, ייצור, לוגיסטיקה, מכירות והנה”ח) והשפעתן אחת על השניה. לטובת ניהול המלאי פותח מודול ה WMS המבוסס על פי צרכי הארגון באשר הוא, מערכת ה WMS מייעלת את הפיקוח על רישומי המחסן ומרכזת אותם במקום אחד ובכך מונעת ממידע להתמוסס בין המערכות השונות והמידע מעודכן באופן שוטף בהתאם לפעילות במחסני החברה.

הזנת נתונים מהירה – עם התפתחות הטכנולוגיה מערכת ה WMS מאפשרת עבודה על גבי מכשירים ניידים דוגמת מסופון המאפשר לבצע תהליכי קליטה של מלאי, ליקוט ואריזה של משלוחים, ספירות מלאי וריענוני מלאי. המידע מתעדכן ONLINE ונגיש לעובדי המחסן על גביי המסופון ולעובדי המשרד במחשב. בשיטה זו ניהול התהליכים מתבצע באופן מהיר ומדויק וללא צורך בהקלדת נתונים מטפסים וניירות לתוך מערכת המידע.

מלאי זמין – עצם השימוש במאגר נתונים אחד וריענון הנתונים התמידי במערכת ה WMS מאפשרת לאתר מלאי זמין לפני כל ליקוט, שריון מלאי והתראה בזמן אמת על הידלדלות מלאי כזה או אחר למחלקת הרכש.
תכנון וסדר עבודה – מערכת ה WMS מאפשרת לדעת מתי צריכה להגיע סחורה על פי נתוני מחלקת הרכש שהוזנו. כך, ניתן להערך לקבלת הסחורה בהתאם. באותו האופן ניתן לדעת אם קיימות הזמנות לליקוט על פי נתוני מחלקת הייצור או המכירות.

אדם עם טבלט בתוך מחסן

אפשרות קבלת המידע בזמן אמת מקל על תכנון וסדר היום במחסן על פי תנאי ה SLA הנהוגים בארגון

ניצול שטח אחסון מיטבי – מערכת ה WMS יכולה להמליץ על אחסון המלאי וניהולו על פי מיקום נכון במחסן, על פי טמפרטורות נכונות ותנאי אחסון שונים נוספים ובכך מייעל ומקצר את זמן הקליטה של הסחורה הנכנסת, אשר לא מתפזרת על בסיס מקום פנוי וללא סדר והיגיון. תכנון נכון של האסטרטגיה תחסוך סרבול רב בעבודה השוטפת, בעיקר במחסנים גדולים ו/או אלה המנהלים פריטים רבים, שונים וקטנים.

חסכון בזמן – במערכת WMS קיימת יכולת להגדיר אסטרטגיית ליקוט.
כך, ליקוט הסחורות מן המחסן מתבצע על פי לוגיקה שנקבעת מראש, כגון: איתורים גבוהים/נמוכים, סדר הליכה, משפחת מוצרים, נפחים ומשקלים וכו’. עבודה על פי לוגיקה מסודרת מקלה על עבודת הליקוט, מייעלת אותה וחוסכת זמן רב.

בקרת אריזה – מערכת ה WMS מאפשרת בדיקת סחורה לפני משלוח, וכן אריזה בקרטון מתאים או משטוח נכון על פי גודל ומשקל ובכך לחסוך זמן עבודה ונזקים אפשריים תוך כדי העמסה ו/או הובלה ללקוח הסופי.
הפקת מדבקות –על מנת לייעל את העבודה בעזרת קורא ברקודים כל מוצר נכנס או יוצא צריך להופיע עליו ברקוד יחודי. מערכת הWMS שולחת פקודה להדפסה אוטומטית של מדבקות בסיום משימה על פי הגדרות מדבקות פריט, מטען ומדבקת שילוח. מערכת ניהול מחסן ממוחשב ערוכה לרוב להפיק מדבקות לכל פריט הנכנס ו/או יוצא מהמחסן וע”י כך לבקר באופן יעיל יותר על המלאי הנכנס והיוצא.

ניהול משימות – כמו בכל מערכת מחשובית גם במערכת הWMS קיימת אפשרות ליצור סוגי משתמשים והרשאות לכל תפקיד על פי הגדרות הארגון. למשתמש ניהולי קיימת אפשרות לצפות בכל משימות המחסן הפתוחות ולנתב את המשימות לעובדי המחסן בהתאם לפעילות המחסן, וכל זאת כמובן על פי סדר הפעולות ההגיוני והמתאים ביותר לכל מחסן.

ספירת מלאי – החוק בישראל קובע שיש לערוך ספירת מלאי לפחות פעם בשנה. מערכת WMS מאפשרת ביצוע ספירת מלאי באופן יעיל, מהיר ומדויק למדי אשר חוסכת זמן רב שבו המחסן עשוי להיות מושבת עקב ספירה שכזו, אך עדיין לא ברמה המשבשת את תפקודו של הארגון.

דוחות וניתוח נתונים – למערכת ה WMS יכולת להפיק ניתוחים מדויקים של תפקודי צוות המחסן, עומסי עבודה צפויים במחסן, ניהול המלאי, הקליטה, הליקוט, הוצאת המלאי ומצבו בכל רגע נתון. דוחות אלה ניתן להפיק בכל רמה שהיא, שעתית, יומית, שבועית, חודשית, רבעונית, שנתית וכו’. יתרה מזאת, קיימת אפשרות לבצע בקרת אומדן עבודה בפועל לעומת משימות ומדדים שנקבעו עבור כל עובד מראש לתקופה. בקרה זו חשובה הן עבור הערכת היעילות של כל עובד והן עבור תוכנית תמריצים אם וכאשר קיימת בארגון.

זוג עובדים במחסן עם מכשירים

כיצד ניתן להתקין את המערכת

ראשית לפני כל התקנת מערכת כזו מומלץ וחשוב לבצע אפיון מקצועי הכולל את כל תהליכי העבודה במחסן, תנועות המלאי, סוגי המוצרים ואופי אחסנתם בהיבט של המצב הקיים ולקבוע אסטרטגיה עתידית לטובת הגדרת מערכת WMS אופטימלית לארגון, אשר יכולה להוות מודול (תוכנית חלק מהERP ) או לעמוד בפני עצמה ולהתממשק לתוכנות ERP לניהול עסק כמו,פריוריטי SAP וכו’.

ההבדל בין שני אופני התקנת ה WMS הוא בעיקר מבחינת הגדרת המערכת על פי צורכי הארגון והיכולת של אותה תוכנה לניהול עסק המונהגת בארגון להכיל מערכת WMS כמודול נוסף ו/או כמערכת המתממשקת אליה מבלי להשתייך לה. כך או כך, יש צורך באינטגרציה מושלמת בין אותה מערכת לניהול עסק ומערכת ה-WMS על מנת לבצע סנכרון שוטף ללא תקלות. שילוב המערכות הוא הכרחי ומחייב, זאת על מנת לעבוד נכון בארגון ולפקח על כל תהליכי הניהול בו בצורה יעילה ונכונה.

מאמרים נוספים שעלולים לעניין אתכם

תוכן עניינים
שתפו:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
צרו קשר
בקשו שיחה חוזרת
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
אודות

אודות חברת SMS לוגיסטיקה חברת אס.אם.אס. לוגיסטיקה הוקמה בשנת 2006. החברה מספקת שרותי הפצה וניהול מחסנים במיקור חוץ לחברות מובילות במשק הישראלי. מי אנחנו? חברת

ספירת מלאי

ספירת מלאי היא הליך המבוצע לפחות אחת לשנה בו מוודאים שהמלאי המופיע במערכות המידע בארגון, אכן תואם את המלאי שנמצא במחסני הארגון בפועל. על פי

שרשרת אספקה

שרשרת אספקה היא מכלול האנשים, החברות, המשאבים, המידע, הפעולות וכל החוליות המעורבות בתהליך אספקתו של מוצר או שירות כלשהו מרגע הזמנתו ועד לרגע סיום השימוש

דרושים

אנחנו מתרחבים!  חברת אס.אמ.אס לוגיסטיקה מגייסת בימים אלו מגוון משרות בתחום הלוגיסטיקה ומה שבניהם. הצטרפו אל חברת אס.אמ.אס לוגיסטיקה המציעה עבודה באווירה טובה ונעימה, תנאים

שירותים

שירותים ופתרונות מתקדמים מגוון שירותים לוגיסטיים ופתרונות לעסקים, חברות, ארגונים ומוסדות בדגש על איכות השירות. V&D – VEHICLE & DRIVER שירות הכולל נהג+משאית/מסחרית צמודה במחיר