מנהל לוגיסטיקה

מנהל לוגיסטיקה

תפקידו של מנהל לוגיסטיקה נמנה בין התפקידים המורכבים ביותר בארגון ולרוב יהיה הוא התפקיד שהכי קשה להגדרה כיוון שאין מנהל לוגיסטיקה אחד זהה בתפקידו למנהל לוגיסטיקה אחר, לעיתים אף באותו ארגון ממש. השוני נובע לרוב מכמה גורמים:
אופי הארגון וגודלו. ברוב המקרים, מנהל לוגיסטי ימונה בעיקר בארגונים בינוניים ומעלה, אך יחד עם זאת, ישנם הבדלים מהותיים בין ארגונים בינוניים לארגונים גדולים ולארגוני ענק.

היקף פעילות הארגון והיקף תהליכיו השונים. האם מדובר בארגון שמוגדר חברה יצרנית, יבואנית, סיטונאית וכו'.
המבנה ההיררכי של הארגון, שעשוי להיות פועל יוצא של שני הסעיפים הקודמים.
המטרות שהביאו להעסקתו בחברה.

מנהל לוגיסטיקה

מטרות העסקת מנהל לוגיסטיקה בחברה

ארגונים רבים מתקשים להגדיר במדויק את תפקיד מנהל הלוגיסטיקה וזאת משום המטרות השונות שבגינן הוא מועסק:
יישום הלכה למעשה של אסטרטגיית הדרג הניהולי בארגון. מטרה זו נפוצה יותר בקרב ארגונים גדולים מאוד ו/או ארגונים המתחרים בשוק רחב. יישום האסטרטגייה עומד בד בבד עם מטרות הארגון באשר הן.
בנייה ושינויים בארגון. מטרה זו היא למעשה לשנות את הסדר הקיים ולייעל את תפעול הארגון ע"י קביעת סטנדרטים תפעוליים חדשים עם זה בשינוע או בהפצה ומשלוחים וכן בהובלות ושאר פרמטרים.

ניהול לוגיסטי יעיל. בין אם בשל חוסר הניסיון ובין אם מדובר בארגון חדש או סניף חדש של ארגון קיים, משום שגם אם מדובר בארגון ענק, כל יחידה בו וכל סניף בו עומדים בפני עצמם מבחינה לוגיסטית, תחת מטריית ליווי מקצועי של הדרג הניהולי של הארגון.

השלמת המידע החסר בארגון על מנת לסגל תהליכי תפעול יעילים. מטרה זו באה לרוב להשלים את הידע החסר של הדרג הניהולי, כך שלמעשה מנהל התפעול והלוגיסטיקה עובד בצמוד לדרג זה ואולי אף נמנה בו.
הכשרת מנהל הלוגיסטיקה לתפקידים בכירים אחרים בהמשך הדרך. כלומר, העסקת אדם שיתחיל ללמוד על הארגון מהמקום התפעולי, לבנות את עצמו דרך ייעול התהליכים התפעוליים בארגון וכך להגיע אף לכס המנכ"לות.

שמירה על מוחות בתוככי החברה – כלומר, העסקה או קידום של עובד המכיר את הארגון על בוריו ולו על מנת לשמור על הידע שלו ועל ניסיונו בין כותלי הארגון ולא לגרום לכך לזלוג אל המתחרים.
מאידך, העסקת מיקור חוץ שאינו חלק מן הארגון על מנת שיוכל לראות את כל התמונה כולה, ללא הדינמיקה הארגונית, ללא האינטרסים הפוליטיים וכו' וייתן את האני מאמין שלו לייעול תהליכי התפעול בחברה וכל זאת תחת שמירה על מעטה הסודיות.

שותפות – לעיתים, בחברה קטנה יותר, מנהל לוגיסטיקה מועסק על מנת להיות חלק מהשותפות ולטפל אך ורק בצד התפעולי של החברה כגון ניהול נהג משאית מחסן וכו' ובכך להוריד מהמנכ"ל ו/או מהשותף הנוסף מעט מהאחריות, על אחת כמה וכמה אם אינו בקיא בתחום זה או שהידע שלו והיכולת התפעולית שלו חלקיים.

אלו רק עיקרי המטרות ולעיתים ייתכן שמנהל לוגיסטיקה יגוייס מתוך מספר מטרות בו זמנית או לחילופין ישמש מספר מטרות בו זמנית. כמו כן, ייתכן מצב שמנהל לוגיסטיקה יגויס בחברה אחת מתוך מטרה אחת ובחברה אחרת מתוך מטרה אחרת וזה מן ההיגיון משום שכל חברה כאמור שונה בתכליתה, בשיטות הניהול והארגון שלה, מטרות העל שלה והתהליכים שיש לשפר בה.

מנהל לוגיסטיקה

מנהל לוגיסטי ממיקור חוץ

ארגונים רבים בוחרים למנות מנהל לוגיסטי דווקא ממיקור חוץ, דבר שעשוי לשפר במידה רבה את יעילותו בארגון ואת תפקודו בארגון. שיפור זה נובע ממספר גורמים כגון:
ניסיון – חברת לוגיסטיקה חיצונית מנוסה לרוב בניהול התפעול של שלל חברות ויכולה להתאים מניסיונה, את התהליכים הנכונים הנחוצים לכל חברה באופן מקצועי ונכון, תוך התחשבות באילוצי הארגון והבנת מטרות העל של החברה.

ראייה רחבה – עצם העובדה שזהו מיקור חוץ ולא פנים ארגוני – הראייה היא ראיית מאקרו על פי צרכי החברה, מטרותיה וכיצד להשיג אותם ולא מתוך מקום היררכי בחברה.

מעמד חוץ ארגוני – לכל ארגון כאמור יש את הפוליטיקה, האינטריגות והאינטרסים הפנימיים שלו שעשויים להעיב על החלטת הדרגים השונים. מיקור חוץ פותר את הסוגייה בכך שהוא מגיע ממקור נטרלי שמביט אך ורק על טובת הארגון כולו ולא מרכיביו כפרט.

מאמרים נוספים שעלולים לעניין אתכם

תוכן עניינים
שתפו:
צרו קשר
בקשו שיחה חוזרת
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
חברת הובלות

חברת הובלות נותנת שירותי הובלות בדרך כלל לחברות יצרניות או יבואנים אשר משנעים משלוחי טובין בין מחסנים, סניפים הפצה ומשלוחים ללקוחות. כאשר לרוב, המשלוח אינו

ניהול מלאי

הגדרת מלאי – נכס אשר החברה עתידה להפיק ממנו הטבות כלכליות, נכס מלאי יכול להוות חומרי גלם, חומרים בתהליך ייצור או מלאי מוצרים למכירה. דיווח

הפצה ומשלוחים

שירותי הפצה ומשלוחים נחשבו עד לפני כחצי שנה כשירות די מובן מאליו, לאחרונה עם פרוץ מגפת הקורונה, שירותי הפצה ומשלוחים הפכו יותר ויותר נחוצים ונפוצים,

ספירת מלאי

ספירת מלאי היא הליך המבוצע לפחות אחת לשנה בו מוודאים שהמלאי המופיע במערכות המידע בארגון, אכן תואם את המלאי שנמצא במחסני הארגון בפועל. על פי

מנהל תפעול

מנהל תפעול נחשב לאחד מבעלי התפקידים המורכבים והרב תחומיים בארגון ואחד מבעלי הדרגים החשובים ביותר לתפקודו היעיל של הארגון לטווח הקצר ולטווח הארוך. תפקידו של